Monografie:
Kuźnicki Sławomir. Margaret Atwood’s Dystopian Fiction: Fire Is Being
Eaten. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2017.
Lewandowski Tadeusz and Sławomir Kuźnicki (editors). Sex in the States: Media, Literature, and Discourse. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2022 .
Kuźnicki Sławomir.
Na
stykach iskrzy: literackie konteksty rocka. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2023.
Artykuły:
> „Spadanie i falowanie. Trauma i żałoba Nicka Cave’a”. Kultura współczesna, nr 2 (114)/2021: ss. 48-60.
> „The Broker in Pornography and Violence: Lou Reed in Lulu’s World.” Explorations: A Journal of Language and Literature, vol. 8 (2020): ss. 48-58. Web . http://explorations.uni.opole.pl/volume-8/
> „Sprzedawca pornografii i przemocy: Lou Reed w świecie Lulu.” Facta Ficta Journal of Theory, Narrative & Media, 1 (5) 2020: Bunt: ss. 113-130. Web. https://factafictajournal.com/current-issue/
> „Under Our Eye: Margaret Atwood’s Variation on the Panopticon in The Heart Goes Last.” Zagadnienia Rodzajów Literackich, tom 63, nr 1 (2020). Red. Katarzyna Ostalska i Tomasz Fisiak. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2020: ss. 75-86.
> „Wieczne teraz. Religijny utopizm w twórczości Prince’a.” Rejestry kultury. (Perspektywy ponowoczesności, tom IX). Red. Ksenia Olkusz. Wrocław: Ośrodek badawczy Facta Ficta, 2020: ss. 377-390.
> „Zbuntowana hiperseksowność: demontaż męskiej popkultury według Peaches.” The Polish Journal of the Arts and Culture. New Series, vol. 10 (2/2019). Red. Agata Świerzowska. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji, 2019: ss. 53-73. WEB. https://www.ejournals.eu/PJACNS/2019/2(2019)/art/17323/
>
„Diamond Dogs i Outside: dystopijne konteksty Davida Bowiego.” Kultura rocka 2. Słowo dźwięk, performance. Red. Jakub Osiński, Michał Pranke i Paweł Tański. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019: ss. 403-412.
> „Świńska strefa wpływów: The Beates – Charles Manson – Nine Inch Nails.” Kultura rocka 3. Tradycje, poszukiwania, kontynuacje. Red. Jakub Osiński, Michał Pranke i Paweł Tański. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019: ss. 243-258.
> „Mistrzowskie cięcie, czyli sztuki plastyczne a twórczość zespołu Queen.” Unisono w wielogłosie VI: Rock a media. Red. Radosław Marcinkiewicz. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2019: pp. 128-137.
>
„Zawieszenie broni: fotograficzna poezja PJ Harvey.” Studia z kultury popularnej, vol. 2, 2019: pp. 193-206.
> “To See It All / To Hear It All: Michael Gira’s Songs of Experience.” Explorations: A Journal of Language and Literature, vol. 6, 2018: pp. 67-78. WEB . http://explorations.uni.opole.pl/wp-content/uploads/Final_Article_Ku%C5%BAnicki.pdf
> „Post-chrześcijańska dystopia albo proto-chrześcijańska utopia. O potrzebie mitologii w MaddAddam Margaret Atwood.” Ksenologie. Perspektywy Ponowoczesności, tom VI. Eds. Ksenia Olkusz and Krzysztof M. Maj. Kraków: Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2018: pp. 345-360 .
> “Rotting Melancholy: The False Utopia of Kazuo Ishiguro’s The Buried Giant.” Decay, Disease, Death in Literatures and Cultures. Eds. R.W. Wolny and K. Molek-Kozakowska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2018: pp. 59-68.
> “Margaret Atwood’s Representations of Spiritual Pursuit in Oryx and Crake.” Interdisciplinary Views on the English Language, Literature and Culture. Eds. L. Szymański, J. Zawodniak, A. Łobodziec and M. Smoluk. Zielona Góra: Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2018: pp. 217-226.
>
„Mózg nocnego pająka: wiersze Emily Dickinson w tekstach Macieja Maleńczuka.” Piosenka. Rocznik Kulturalny, nr 5, 2017: pp. 107-115. http://muzeumpiosenki.pl/pliki/publikacje/piosenka5.pdf
> „Seks i przemoc w cyberprzestrzeni: spekulatywna wizja Margaret Atwood w powieści Oryks i Derkacz.” Creatio Fantastica, nr 1 (56), 2017: pp. 57-67.
> „Women, Men and the Hope of Pregnancy/Motherhood in Margaret Atwood’s MaddAddam.” Revolution, Evolution and Endurance in Anglophone Literature and Culture. Eds. M. Martynuska and E. Rokosz-Piejko. Frankfurt am Main: Peter Lang Edition, 2017: pp. 119-127.
> „Science and Technology at War with Humanity: Two Ways to Destroy Our World According to Margaret Atwood’s
The Year of the Flood.”
War and Words: Representations of Military Conflict in Literature and the Media. Eds. W. Drąg, J. Krogulec and M. Marecki. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2016: pp. 73-85.
http://www.cambridgescholars.com/war-and-words> „Writing to Preserve the Self: A Woman’s Resistant Position in the Patriarchal Dystopia of Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale.” The Self Industry: Therapy and Fiction. Eds. J. Szurman, A. Woźniakowska and K. Kowalczyk-Twarowski. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2015: pp. 123-136.
> „Rok potopu Margaret Atwood – Boży Ogrodnicy i koniec świata.” Metamorfozy Świata: Język – Literatura – Kultura. Eds. M. Andrzejak-Nowara and A. Paluch. Opole, 2015: pp. 61-68. WEB.
> „The Category of Underwoman as an Outcome of the Dialogue between Science and Religion in Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale.” Face the Face, Page to Page: PASE Papers in Literature, Language and Culture. Eds. D. Babilas, A. Piskorska and P. Rutkowski. Warszawa: Instytut Anglistyki Uniwersytet Warszawski, 2014: pp. 239-246.
> „Science vs. Ecology: About the End of the World in Margaret Atwood’s Oryx and Crake.” Yesterday’s Tomorrows: On Utopia and Dystopia. Eds. P. Gallardo and E. Russell. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2014: pp. 381-394 . http://www.cambridgescholars.com/yesterdays-tomorrows-5
> „Civilization Renewal Project – The Utimate Solution of Margaret Atwood’s Oryx and Crake.” Fearful Symmetries: Representations of Anxiety in Cultural, Literary and Political Discourses. Eds. L. Drong and J. Mydla. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013: pp. 136-146.
> „Genetically Modified Future: Pre- and Post-Apocalyptic Visions of the World in Margaret Atwood’s Oryx and Crake.” Alternate Life-Worlds in Literary Fiction. Eds. E. Kębłowska-Ławniczak, Z. Wąsik and T. Bruś. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu, 2011: pp. 121-130.
> „Miasto widzialne choć nie widziane. Londyn w Szatańskich wersetach Salmana Rushdiego.” Miasto. Przestrzeń, topos, człowiek. Eds. A. Gleń, J. Gutorow and I. Jokiel. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2005: pp. 213-220.