Paweł Marcinkiewicz interesuje się naukowo literaturą współczesną i teorią oraz praktyką przekładu
Paweł Marcinkiewicz jest laureatem nagrody Czesława Miłosza, przyznanej i wręczonej mu osobiście przez Noblistę w październiku 2000, za „poszukiwanie tożsamości w literaturze.”
Paweł Marcinkiewicz ukończył studia magisterskie na kierunku filologia angielska na Uniwersytecie Wrocławskim, a następnie doktoryzował się na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, pod kierunkiem ówczesnego rektora tej uczelni, profesora Tadeusza Sławka. Kolokwium habilitacyjne zdał na Uniwersytecie Opolskim w 2014 roku.
Dr hab. Paweł Marcinkiewicz, prof. UO zajmuje się naukowo literaturą amerykańską oraz teorią i praktyką przekładu. Opublikował trzy monografie, z których ostatnia to Literature, Translation, and the Politics of Meaning (V&R unipress, 2024). Ponadto wydał 10 zbiorów poezji (m. in. Do śmierci nieprzespanej, Dom literatury 2019) oraz kilka tomów przekładów z języka angielskiego i niemieckiego (m. in. Michael Krüger, W lesie, w drewnianym domku, Instytut Mikołowski 2023).
Otrzymał następujące granty: grant Goethe Institut w Berlinie nr 2023-33526; Grant Deutscher Akademischer Austauschdienst nr 2020/(57507437), „Research Stays for University Academics and Scientists”. Pobyt w charakterze stażu naukowego na Uniwersytecie w Giessen (Hesja): 01 sierpnia 2020 – 31 października 2020. Realizacja projektu „Komparatystyka niemiecko-amerykańska.”
Redaktor Naczelny (wspólnie z prof. Danielem Pietrkiem) serii wydawniczej „Central European Studies in Comparative Literature. From Romanticism to the Present” w wydawnictwie Brill |V&R unipress (od 1 stycznia 2023).
Lista ważniejszych publikacji naukowych z 3 ostatnich lat:
Monografie:
Literature,
Translation, and the Politics of Meaning. Polish, American, and German Literary
Traditions. Vanderhoeck & Ruprecht unipress: Göttingen, 2024. (300 pkt.)
Punktowane artykuły naukowe w czasopismach:
Herr
Cogito – die Letzten Tage. Der Spätstil in Zbigniew Herberts Epilog burzy.
Die Welt der Slaven: Internationale Halbjahresschrift für Slavistik, 2024, 69/1,
ss. 101-136. DOI: 10.13173/WS.69.1 (Wspólnie z prof. Danielem Pietrkiem, 100
pkt.)
Polish and English Discourses on the History of Medieval Italy: A Polysystem Study. Perspektywy Kultury, 2023, vol. 41, nr 2/1, ss.163-179. DOI:10.35765/pk.2023.410201.13 (140 pkt.)
Punktowane artykuły w tomach zbiorowych:
Das Fremde / Andere in den Werken
von J. M. Coetzee und ihren Übersetzungen ins Polnische. W: Wer hat Angst vor
Multikulturalität? Erfahrungen und Vorstellungen in der deutschen und
polnischen Kultur. Marek Zybura zum 65. Geburtstag / Bömelburg Hans-Jürgen,
Surynt Izabela (red.), Studien zur Multikulturalität, 2022, vol. 5.
Wiesbaden, Harrassowitz Verlag, ss.445-456, ISBN 978-3-447-11945-0 (75 pkt.)
„Napoleonisches Deutsch“ : „Mikrogramme“ Robert Walsers und die Poetik der modernen Avantgarde Marcinkiewicz Paweł, W: Spaziergänge auf dem Papier. Robert Walser in Polen / Gleń Adrian [i in.] (red.), Gesellschaftskritische Literatur – Texte, Autoren und Debatten, 2020, vol. 7, Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht Verlag, s.65-85, ISBN 978-3-8471-1210-5 (75 pkt.)
Literatura realizmu drugiej połowy XIX wieku w Polsce i Europie.
Tradycja szkoły ukraińskiej w dziewiętnastowiecznej prozie polskiej.
Krytyka literacka i teatralna Kazimierza Kaszewskiego.
Twórczość Adalberta Stiftera.
Topika melancholii w literaturze i kulturze.
Książki
Parnasizm w poezji polskiej drugiej połowy XIX i początku XX wieku. Opole 1993. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego
Transcendencja realistów. Motywy metafizyczne w polskiej i niemieckiej prozie II połowy XIX wieku. Opole 2001.
Pod znakiem Saturna. Topika melancholii w późnej twórczości Elizy Orzeszkowej, Opole 2010
Elegia dla kanonu? Szkice komparatystyczne , Opole 2020
Książki redagowane
[wespół z Grażyną Borkowską] Codzienność w literaturze XIX (i XX) wieku. Od Adalberta Stiftera do współczesności, Opole 2007
[wespół z Sabiną Brzozowską] Literackie zmierzchy dziewiętnastowieczności, Opole 2013
[wespół z Markiem Dybizbańskim] Światy melancholii. W 500-lecie „Melencolii” Albrechta Dürera (1514-2014), Opole 2016
Bolesław Prus, Pisma wszystkie, red. B. K. Obsulewicz, Seria B: Powieści, t. 1-2: Pałac i rudera, Dusze w niewoli, Anielka. Wstęp i redakcja: A. Mazur. T. 2: Anielka, opracowanie i redakcja: A. Mazur, Lublin 2016
Przekłady
Adalbert Stifter, Kolorowe kamienie. tłum. z niem., wstęp i oprac. A. Mazur, Kraków 20
Artykuły
Wiry polskości czyli o niedocenionej powieści Henryka Sienkiewicza, [w:] Spotkanie Sienkiewiczowskie Opole, 24-25 X 1996 w sto pięćdziesiątą rocznicę urodzin pisarza i osiemdziesiątą rocznicę śmierci pisarza oraz w stulecie powstania „Quo vadis?”, red. Z. Piasecki, Opole 1997.
Jeszcze o kamieniu w „Lalce” Prusa, [w:] Jubileuszowe „Żniwo u Prusa”. Materiały z międzynarodowej sesji prusowskiej w 1997r., red. Z. Przybyła, Częstochowa 1998.
„Rodzina Połanieckich” – powieść rozwojowa, [w:] Henryk Sienkiewicz, twórca i obywatel, red. W. Hendzel, Z. Piasecki, Opole 2002.
Ich troje: Józef Eichendorff – Adalbert Stifter – Luiza Eichendorff , „Kwartalnik Opolski“ 2003 nr 4.
Et Hexen in Arkadien...das Dämonisch-Weibliche im Tal der Issa von Czesław Miłosz [w:] Hexen. Historische Faktizität und fiktive Bildlichkeit. Sorcières. Faits historiques, imagerie et fiction. Hg. von M. George, A. Rudolph, Dettelbach 2004 .
Człowiek wśród rzeczy i rzecz wśród ludzi. Reifikacje i antropomorfizacje w prozie Marii Konopnickiej [w:] Ludzie – rzeczy – obrazy. Studia i szkice o epoce Marii Konopnickiej, red. T Budrewicz, Z. Fałtynowicz, Suwałki 2004.
Asnyk [w:] Historia literatury polskiej w dziesięciu tomach. T. VI: Pozytywizm, red. A. Skoczek, Bochnia-Kraków-Warszawa 2004.
„Realizm poetycki” w późnej twórczość Elizy Orzeszkowej [w:] Literatura i sztuka drugiej połowy XIX wieku. Światopoglądy – postawy – tradycje, red. B. Bobrowska, S. Fita, J. A. Malik, Lublin 2004.
Psyche portret potrójny: Edgar Allan Poe – Eliza Orzeszkowa – Vladimir Nabokov [w:] Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Dra hab. Bonifacego Miązka w 70. rocznicę urodzin, red. K. A. Kuczyński, P. Obrączka, Londyn 2005.
O dwóch epizodach w „Bez dogmatu” Henryka Sienkiewicza i „Idiocie” Fiodora Dostojewskiego [w:] Ogród nauk filologicznych. Księga Jubileuszowa poświęcona Profesorowi Stanisławowi Kochmanowi, red. M. Balowski i W. Chlebda, Opole 2005.
O (nie)obecności Adalberta Stiftera w Polsce [w:] Spotkania Polska-Austria. Begegnungen Polen-Österreich, red./Hrg. von B. Kmieć, Częstochowa 2005.
„Tytułomania” Prusa , [w:] Literatura i wyobraźnia. Prace ofiarowane Profesorowi Tadeuszowi Żabskiemu w 70 rocznicę urodzin, red. J. Kolbuszowski, Wrocław 2006.
Anioły pozytywizmu , [w:] Anioł w literaturze i kulturze, red. J. Ługowska, t. 3, Wrocław 2006.
„Ludi bene fundati”? Dylematy etyczne w „Tragikomedii prawdy” Aleksandra Świętochowskiego [w:] Etyka i literatura. Pisarze polscy lat 1863-1918 w poszukiwaniu wzorców życia i sztuki, red. E. Ihnatowicz, E. Paczoska, Warszawa 2006.
„Witiko" (1868) – „stara baśń” Adalberta Stiftera , [w:] Powieść historyczna dawniej i dziś, red. R. Stachura, T. Budrewicz, B. Faron, K. Gajda, Kraków 2006.
Mitologia bez dogmatu? Mityczne metamorfozy w powieści Henryka Sienkiewicza [w:] Teksty – konteksty – interpretacje. W kręgu literatury, języka i kultury, red. E. Dąbrowska, K. Kossakowska-Jarosz, Opole 2007.
Absolut i forma: O „Italii” Marii Konopnickiej [w:] Poszukiwanie świadectw. Szkice o problematyce religijnej w literaturze II połowy XIX i początku XX wieku, red. J. Malik, Lublin 2008.
Literarische Napoleonbilder: Victor Hugo „Die Elenden”, Lew Tolstoi „Krieg und Frieden”, Stefan Żeromski „In Schutt und Asche” , [w:] Napoleon und Europa. Realität und Legende, Hg. M. George, A. Rudolph, Dettelbach 2008.
Anatomia „łagodnego prawa” – między literaturą a filozofią, „Przegląd Filozoficzno-Literacki” 2009, nr 2.
Casus Elizy Orzeszkowej: dramaturgia mitu i historii, [w:] Dramat w historii, historia w dramacie, red. K. Latawiec, R. Stachura-Lupa, J. Waligóra, E. Łubieniewska, Kraków 2009.
Poetyka widzeń oraz nawróceń w tekstach Prusa, Orzeszkowej i Sienkiewicza , [w:] Poetyka i semantyka doświadczeń religijnych w literaturze, red. A. Bielak, P. Nowaczyński, Lublin 2011.
„Starej lipy cień"… O jednym z epizodów w Emancypantkach Bolesława Prusa, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2011 (IV).
Stefania Chłędowska (1850-1884) – krytyk niespełniony , [w:] Dyskursy krytycznoliterackie 1764-1918. Wokół „Słownika polskiej krytyki literackiej”, red. G. Borkowska, M. Rudkowska, Warszawa 2010 [publ. 2011].
Ogrody Stiftera , „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo”, t. LXI (2011), nr 1.
Nowelistyczny tryptyk Chłędowskiej – zagubione ogniwo polskiego „bovaryzmu”? , „Pamiętnik Literacki” 2012 .
Podróże epistemologiczne w opowiadaniach Adalberta Stiftera: „Brigitta” (1847 ) i „Dwie siostry” (1850) , [w:] Metamorfozy podróży. Kultura i tożsamość, red. J. Sztachelska, G. Moroz, M. Kamecka, K. Szymborska, Białystok 2012.
Między geologią, poetyką i etyką: „Kolorowe kamienie” Adalberta Stiftera , [w:] Kamień w literaturze, języku i kulturze, t. 1, red. Magdalena Roszczynialska, K. Wądolny-Tatar, Kraków 2013.
Sygnały zmierzchu – albo o pewnym dialogu literatury i malarstwa , [w:] Literackie zmierzchy dziewiętnastowieczności , red. S. Brzozowska, A. Mazur, , Opole 2013.
Archeologia dziewiętnastowiecznej pamięci w insurekcyjnym tryptyku Jarosława Iwaszkiewicza („Noc czerwcowa”, „Zarudzie”, „Heydenreich”) , „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2013.
[wespół z Sabiną Brzozowską], „Noc jean-paulowska” u Fiodora Dostojewskiego, Bolesława Prusa i Thomasa Manna, „Pamiętnik Literacki”" 2016, z. 1.
„Na dnie duszy polskiej leży zawsze folga”. O pewnym Sienkiewiczowskim toposie , „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2016.
Magdalena Brzeska i Maggie Tulliver - wiktoriańskie siostry? O niektórych paralelach "Emancypantek" Bolesława Prusa i "Młyna nad Flossą" George Eliot , [w:] Wiktorianie nad Tamizą i nad Wisłą, red. E. Paczoska, A. Budrewicz, Warszawa 2016.
Parnasizm, [w:] Słownik polskiej krytyki literackiej 1764-1918. Pojęcia - terminy - zjawiska – przekroje, red. J. Bachórz, G. Borkowska, T. Kostkiewiczowa, M . Rudkowska, M . Strzyżewski, Toruń 2016, T. 2: N-Z.
Barwy melancholii w „Effi Briest”– czyli Theodor Fontane według Cranacha, [w:] Theodor Fontane w świetle faktów i interpretacji, red. J. Pacholski, Wrocław 2017.
Na tropach tajemniczego M.K., „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2017.
Problematyczne potomstwo „Pana Tadeusza”. Wokół pewnego tekstu rocznicowego, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2018.
[wespół z: Bogdanem Mazanem] Dlaczego bowaryzm?, „Acta Universitatis Lodzensis. Folia Litteraria Polonica” 2018, nr 3 (4).
Sprawa Bourgeta – czyli co właściwie łączy Sienkiewiczowskie „Bez dogmatu” z Bourgetowskim „Le Disciple”? , [w:] Sienkiewicz. Nowa odsłona, red. G. Borkowska, R. Kotowski, A. Kurska, Kielce 2018.
Śródziemnomorskie kody polskości w twórczości Jana Parandowskiego, „Prace Literackie” 2018, vol. 58, nr 3950.
Teksty lustrzane? O „Anielce” i „Placówce” Bolesława Prusa słów parę, czyli trochę literackich spekulacji, [w:] Przyjemność (z) czytania. Pamięci profesora Tadeusza Żabskiego, red. A. Gemra, Wrocław 2019.
Twórczość literacka Władysława Bogusławskiego – „kwestia podrzędna”? „Pamiętnik Literacki” 2019, z. 2.
„Diokles” Henryka Sienkiewicza – nowela „renanowska”? [w:] Dylematy epoki postyczniowej. Księga ofiarowana Bogdanowi Mazanowi w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. M. Domagalska, D. Samborska-Kukuć, Łódź 2019.
„Czytano je z zajęciem, a często ze wzruszeniem”. O zapomnianych powieściach Hanny Krzemienieckiej, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza” 2019.
„Na Ukrainie za owych dobrych czasów” – „Przed laty. Powieść ukraińska” Paulina Święcickiego, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” 312, 2020 (20).
"In den Tiefen wird alles Gesetz"... Przyczynek do dziejów literackiego motywu jaskini , [w:] Literackie podróże do wnętrza Ziemi. Studia , red. J. Ławski, M. Burzka-Janik, Białystok – Opole 2020.
Niewolnik i władca przedmiotów – człowiek wobec rzeczy w prozie realistycznej, „Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II Kul” 2020, vol. 33, nr 3.
Biedermeierowskie świadectwo zarazy – „Granit” Adalberta Stiftera, „Tematy i Konteksty” , 2021, vol. 16, nr 11 .
Wschodniogalicyjskie Podkarpacie Juliusza Turczyńskiego - portret z „niedalekiej przeszłości", "Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria" 2023, vol. 23.
„Nuta ukraińska” Wielkopolanki. Jeszcze o Zbigniewie Zmorskiej , „Pamiętnik Literacki” 2023, z. 4.
Jestem absolwentką filologii romańskiej na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie uzyskałam tytuł magistra na podstawie rozprawy, poświęconej pojęciu czasu oraz postrzeganiu rzeczywistości w monumentalnym fresku Marcela Prousta, napisanej pod kierunkiem prof. zw. dr. hab. Józefa Heisteina. Zanim zdecydowałam się na pracę naukowo-badawczą, pracowałam jako nauczyciel języka francuskiego i włoskiego w Prywatnym Żeńskim Liceum Sióstr Urszulanek U.R. oraz w Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych we Wrocławiu. Dysertację doktorską obroniłam w 2003 roku pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Krystyny Modrzejewskiej. Dotyczyła ona nowatorstwa tematyki oraz techniki pisarskiej w twórczości Sidonie-Gabrielle Colette, która odegrała istotną rolę w recepcji literatury kobiecej XX stulecia oraz wywarła znaczący wpływ na obyczajowość epoki. W 2014 roku uzyskałam stopień doktora habilitowanego na podstawie monografii, która przedstawia – w ujęciu interdyscyplinarnym – analizę transgresywnego charakteru dyskursu Marguerite Duras. W latach 2001-2004 pracowałam jako asystent w Instytucie Filologii Polskiej (specjalizacja francuska), w latach 2004-2014 pracowałam jako adiunkt w Katedrze Kultury i Języka Francuskiego na Uniwersytecie Opolskim, w latach 2014-2017 – jako adiunkt z habilitacją, od 2017 roku jestem zatrudniona na stanowisku profesora Uniwersytetu Opolskiego. Moje zainteresowania naukowe koncentrują się przede wszystkim na literaturze francuskiej XX wieku w perspektywie interdyscyplinarnej. Prowadzone przeze mnie badania dotyczą szeroko rozumianej literatury kobiecej (écriture féminine), wpisując się w rozważania na temat kondycji człowieka we współczesnym świecie i jego językowego obrazu rzeczywistości. W moim dorobku starałam się zaprezentować obraz kobiety-pisarki w XX-wiecznej Francji, której zarówno życie, jak i dzieło stanowiło trudną drogę do zdobycia niezależności oraz uznania jej miejsca i systemu wartości.
Po uzyskaniu stopnia doktora uczestniczyłam łącznie w ponad 40 konferencjach naukowych (literaturoznawczych i antropologicznych), w tym 25 międzynarodowych (Francja, Serbia, Czechy, Bułgaria, Hiszpania), przedstawiając wyniki moich badań. Owocem tej refleksji są monografie, liczne artykuły oraz zajęcia, także w ramach Programu Erasmus+ na Uniwersytecie w Porto, Santiago de Compostela, Montpellier, Mulhouse i Touluse.
W ostatnim czasie w centrum moich zainteresowań znajduje się problem inności w dyskursie Simone de Beauvoir. Zgodnie z wymaganiami współczesnego procesu kształcenia moja praca badawcza przekłada się na dydaktykę i jej komparatystyczne ujęcie. Problematyka związana z moimi zainteresowaniami naukowymi eksponowana jest głównie w ramach seminarium dyplomowego (studia pierwszego stopnia) oraz – seminarium magisterskiego i metodologii badań literackich (studia drugiego stopnia), a także warsztatów analityczno-interpretacyjnych (studia trzeciego stopnia).
Od 2021 roku w ramach konsorcjum FORTHEM prowadzę wykłady online (Team Teaching) dla studentów z uniwersytetów w Dijon, Walencji i Palermo.
W lipcu 2022 roku współorganizowałam na Uniwersytecie Opolskim Szkołę letnią – Symbolic Boundaries & Multidisciplinary Perspectives. A Summer School on Diversity, Distinction and Difference (Frontières Symboliques et Perspectives Multidisciplinaires. Une Université d’Été sur la Diversité, la Distinction et la Différence) dla studentów oraz kadry naukowo-dydaktycznej sojuszu.
W czerwcu 2024 roku byłam koordynatorką BIP (Blended Intensive Programme) pt. Diversité et mobilité de la littérature française, tj. któtkiej mobilności studenckiej, która odbyła się na Uniwersytecie Burgundzkim. Kierowałam także pracą zespołu studentek romanistyki UO jako partnera stowarzyszonego Europejskiego Programu Flevolution XXI Century Skills in French Language Learning and Teaching on Higher Levels trought Contemporary French Literature (Atelier literackie. Spotkanie z Philippem Claudelem), realizowanego przez Uniwersytet Gdański.
autorka ponad stu publikacji naukowych, w tym 3 monografii:
Les Représentations de la transgression dans l’œuvre de Marguerite Duras sur l’exemple des romans « Un Barrage contre le Pacifique », « Moderato cantabile » et « L’Amant » (2013) ; Du duo vers le trio amoureux : figures beauvoiriennes de l’altérité (2019) ;
redaktorka naukowa tomów zbiorowych i numerów czasopism: La transgression dans la littérature française et francophone, (2015), L’enfant dans la littérature d’expression française et francophone (2019) et L’altérité dans la littérature française et francophone (2021), Limes, n° 6 de HYBRIDA. Revue scientifique sur les hybridations culturelles et les identités migrantes (2023) .
uczestniczka ponad 50 konferencji naukowych (literaturoznawczych i antropologicznych), w tym 35 międzynarodowych (Francja, Serbia, Czechy, Bułgaria, Hiszpania);
recenzentka rozprawy doktorskiej mgr Eweliny Mitery Portraits de femmes dans l’ œuvre de Jules Barbey d’Aurevilly (2015), mgr Agnieszki Loski pt. Le néofantastique féminin d’Anne Duguël (2018), mgr Anny Swobody pt. La prose de Ken Bugul : entre le réel et le surnaturel ( 2019), mgr Dominiki Kobylskiej pt. „Alienacja społeczna w dobie globalizacji na przykładzie twórczości Alda Novego ” (2023) oraz członini w postępowaniu habilitacyjnym dr Grażyny Starak (2015);
członkini Akademickiego Towarzystwa Romanistów Polskich „Plejada” , Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego , międzynarodowych towarzystw „Cité des Dames” , „Adeffi” (L ’Association des Études Françaises et Francophones d’Irlande), Société Internationale Marguerite Duras;
recenzentka czasopism naukowych: Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses , Quaestiones Romanicae, Synergies Pologne , Romanica Silesiana , Acta Philologica, Annales Neophilologiarum, Lublin Studies in Modern Languages and Literature, Hybrida. Revue scientifique sur les hybridations culturelles et les identités migrantes, Cahiers Erta, Polilog. Studia Neofilologiczne, Dalhousie French Studies, Litteraria Copernicana;
członkini pracowni Różnorodności i Migracji sojuszu FORTHEM oraz Labu Art & Aesthetics in Contemporary Society, Rady Programowej Szkoły Doktorskiej;
koordynatorka prac zespołu studentów UO jako partnera stowarzyszonego w ramach Europejskiego Programu Flevolution XXI Century Skills in French Language Learning and Teaching on Higher Levels trought Contemporary French Literauture. Atelier littéraire. Rencontre avec Philippe Claudel (Uniwersytet Gdański, 9-10.05.2024);
wielokrotna stypendystka Programu Erasmus+, pełnomocniczka Dyrektora INOL ds. Dydaktyki
12.06.2003 – doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, tytuł nadany uchwałą Rady Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Opolskiego, na podstawie rozprawy pod tytułem Sidonie-Gabrielle Colette – kobieta i pisarka wyprzedzająca swoją epokę, napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Krystyny Modrzejewskiej
12.06.2014 – doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, tytuł nadany uchwałą Rady Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Opolskiego, na podstawie monografii pod tytułem Les Représentations de la transgression dans l’œuvre de Marguerite Duras sur l’exemple des romans « Un Barrage contre le Pacifique », « Moderato cantabile » et « L’Amant »
11.05.2017 – profesor uczelni w zakresie literaturoznawstwa romańskiego, tytuł nadany uchwałą Rady Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Opolskiego
Polonistka i bohemistka, literaturoznawczyni, doktor habilitowana w zakresie literaturoznawstwa, autorka monografii: Jaroslav Durych a spór o sens czeskich dziejów (Opole 2006), W Objęciach Klio. Literackie reprezentacje XIX wieku we współczesnej prozie czeskiej (Opole 2017)
dr hab. Daniel Pietrek, prof. UO
Prorektor ds. nauki
Katedra Literatury Niemieckojęzycznej
Kierownik Katedry
dpietrek@uni.opole.pl
dr hab. Daniel Pietrek, prof. UO – studiował germanistykę na Uniwersytecie Opolskim oraz Wolnym Uniwersytecie w Berlinie, które ukończył w 2001 roku. W latach 2001-2019 był pracownikiem Instytutu Filologii Germańskiej Uniwersytetu Opolskiego, od 2019 r. jest pracownikiem Instytutu Nauk o Literaturze UO. Równolegle w latach 2015-2018 pracował jako prof. nzw. w Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Naukowo zajmuje się literaturą i kulturą niemiecką XIX i XX wieku, polsko-niemieckimi związkami literackimi i kulturowymi, literaturą śląską oraz komparatystyką literacką. Kilkunastokrotnie zdobywał w otwartych konkursach stypendia polskich oraz zagranicznych fundacji i instytucji naukowych: DAAD, KAAD, TU Dresden, KBN, Humboldt-Stiftung, dzięki którym prowadził badania na niemieckich uniwersytetach i w instytutach naukowych w Dreźnie, Bochum, Monachium, Hanowerze, Berlinie, Marbachu i Marburgu. W latach 2002 – 2011 opracował spuściznę Horsta Bienka, czego efektem jest 562-stronicowa monografia: „Ich erschreibe mich selbst. (Autor) Biografisches Schreiben bei Horst Bienek” (Drezno 2012). Jest absolwentem studiów Executive Master of Business Administration (EMBA) ukończonych w 2020 r. w Wyższej Szkole Menedżerskiej w Warszawie. Daniel Pietrek to zapalony biegacz, wielokrotny maratończyk i miłośnik gór, zdobywca większości szczytów tatrzańskich, a także kilku alpejskich, w tym Mont Blanc.
Osiągnięcia, staże naukowe i stypendia (uzyskane w otwartych konkursach):
– Stypendium dla doświadczonych naukowców Fundacji Aleksandra von Humboldta (Humboldt Research Fellowship for Experienced Researchers) – lipiec-wrzesień 2022. Pobyt na uniwersytecie w Monachium (Ludwig-Maximilians-Universität München) w ramach projektu naukowego: „Edition der Tagebücher von Horst Bienek”.
– Stypendium dla doświadczonych naukowców Fundacji Aleksandra von Humboldta (Humboldt Research Fellowship for Experienced Researchers) – lipiec-wrzesień 2015. Pobyt na uniwersytecie w Marburgu (Philipps-Universität Marburg), archiwum literackim w Marbachu oraz w wydawnictwie Carla Hansera w Monachium w ramach projektu naukowego: „Der Carl Hanser Verlag als Vermittler polnischer Literatur in der BRD“.
– Nagroda promocyjna im. Horsta Bienka Bawarskiej Akademii Sztuki (Horst-Bienek-Förderpreis der Bayerischen Akademie der Schönen Künste) za książkę „Ich erschreibe mich selbst. (Autor)Biografisches Schreiben bei Horst Bienek“ – Monachium 25.11.2014.
– Stypendium badawcze DAAD w Dreźnie (Technische Universität Dresden) – sierpień 2013.
– Stypendium dla doświadczonych naukowców Fundacji Aleksandra von Humboldta (Humboldt Research Fellowship for Experienced Researchers) – luty 2010-luty 2011, oraz czerwiec 2011-wrzesień 2011. Pobyt na uniwersytetach i w instytutach naukowych w Dreźnie, Hanowerze, Marbachu i Monachium w ramach projektu naukowego: „Ich erschreibe mich selbst“. (Autor-)biografisches Schreiben bei Horst Bienek”.
– Stypendium habilitacyjne DAAD w Dreźnie (Technische Universität Dresden) /Hanowerze (Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek – Niedersächsische Landesbibliothek): październik 2007-styczeń 2008.
– Stypendium habilitacyjne DAAD w Dreźnie (Technische Universität Dresden) /Hanowerze (Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek – Niedersächsische Landesbibliothek): lipiec-wrzesień 2005.
– Stypendium doktoranckie KAAD w Hanowerze (Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek – Niedersächsische Landesbibliothek), luty-sierpień 2004.
– Stypendysta i uczestnik kolegium dla doktorantów Uniwersytetu w Bochum (Promotionskolleg Ost-West), 2003-2005.
– Stypendium naukowe i staż na Technische Universität Dresden w ramach programu grantowego DAAD-KBN (lipiec-wrzesień 2003).
– Stypendium naukowe i staż na Technische Universität Dresden w ramach programu grantowego DAAD-KBN (lipiec-wrzesień 2002).
– Stypendium naukowe (Quandtstipendium der Technischen Universität Dresden) w Dreźnie w ramach projektu pt. „Literatur in Schlesien“ (kwiecień-czerwiec 2002)
Pełnione funkcje:
– od września 2024 r. Prorektor ds. nauki
– Senator Uniwersytetu Opolskiego w kadencji 2020-2024
– od 2023 r. juror komisji konkursowej stypendium Immanuela Kanta – stypendium przyznawane jest przez Federalny Instytut Kultury i Historii Europy Wschodniej RFN, działający przy pełnomocniku Rządu Federalnego ds. Kultury i Mediów RFN.
– członek Komisji Rektorskiej ds. oceny pracowników w kadencji 2020-2024
– członek Zespołu Zadaniowego ds. ewaluacji jakości działalności naukowej Uniwersytetu Opolskiego w kadencji 2020-2024
– od 2019 r. kierownik Katedry Literatury Niemieckojęzycznej Instytutu Nauk o Literaturze Uniwersytetu Opolskiego
– prodziekan ds. promocji i współpracy z zagranicą Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Opolskiego (2016-2019)
– członek Senackiej Komisji ds. Organizacji i Rozwoju Uniwersytetu Opolskiego na lata 2016-2020
– członek Komisji Dyscyplinarnej ds. Studentów w kadencji 2012-2016
– przewodniczący Wydziałowej Komisji Wyborczej w kadencji 2005-2008
– od 30.06.2014 r. członek i wiceprzewodniczący rady programowej Domu Współpracy Polsko-Niemieckiej
– od 2015 r. rzeczoznawca ds. podręczników Ministerstwa Edukacji Narodowej
Wybrane publikacje
Monografie:
Daniel Pietrek, „Szlachcica polskiego pojedynki cieniów”. Recepcja dramatów Witolda Gombrowicza w niemieckim obszarze językowym, Wrocław, (wydawnictwo Atut), 2006, ss. 362.
Daniel Pietrek, „‘Ich erschreibe mich selbst.‘ (Autor)biografisches Schreiben bei Horst Bienek”, Dresden, (Thelem Verlag), 2012, ss. 562.
Adrian Gleń, Jacek Gutorow, Lukasz Musiał, Daniel Pietrek (wyd.): „Spaziergänge auf dem Papier. Robert Walser in Polen“, Göttingen 2020 (Vandenhoeck & Ruprecht Verlage), ss. 255.
Bienek, Horst: Es gibt nur die Kunst, die Liebe und den Tod. Dazwischen gibt es nichts. Die Tagebücher 1951-1990. Wyd.: Daniel Pietrek, Gisela vom Bruch, Michael Krüger. München 2024 (Carl Hanser Verlag), ss. 1712.
Artykuły (wybór):
Pietrek, Daniel: Bienek, Horst. In: Neue Deutsche Biographie. NDB-online. Historische Kommission bei der Bayerischen Akademie der Wissenschaften. 16.12.2024. s. 1-10. „https://smw.ndb-online.de/index.php?title=Status8:Bienek,_Horst_-_J_-012174&oldid=38937“
Pietrek, Daniel: Hinter diesen oft grellen Kulissen spielte sich sein anderes Leben ab, sein Leben voller: Solidarität und Freundlichkeit, sein entschiedenes Eintreten für andere…” – Horst Bieneks multikultureller Kosmos, W: Wer hat Angst vor Multikulturalität? Erfahrungen und Vorstellungen in der deutschen und polnischen Kultur. Marek Zybura zum 65. Geburtstag / Bömelburg Hans-Jürgen, Surynt Izabela (red.), Studien zur Multikulturalität, vol. 5, 2022, Harrassowitz Verlag, ISBN 978-3-447-11945-0, s. 275-286.
Pietrek, Daniel: Profesor Reinhold Olesch – językoznawca z Góry św. Anny, in: Marek Hałub (Hg.): Śląska Republika Uczonych = Schlesische Gelehrtenrepublik = Slezská Vědecká Obec, vol. 10, 2022, s. 520-532.
Pietrek, Daniel: O amerykańskiej tożsamości literackiej Horsta Bienka, in: Studia Filologiczne, Bd. 8, Racibórz 2021, s. 71-81.
Pietrek Daniel: “Ich werde euch ein anderes Abenteuer erzählen…” Die Parodie des Landadel-Romans in Witold Gombrowiczs Autorschaft, Orbis Linguarum, vol. 55, 2021, s. 609-622.
Daniel Pietrek: Horst Bieniek. (Nie tylko) kronikarz Górnego Śląska, w: Śląska Republika Uczonych / Marek Hałub (wyd.), Śląska Republika Uczonych =red. Schlesische Gelehrtenrepublik = Slezská Vědecká Obec, vol. 9, 2020, ISBN 978-83-7977-481-4, s. 168-196.
Daniel Pietrek: Annäherungen an die Masken eines Dichters – Robert Walsers »Der Spaziergang«, w: Adrian Gleń, Jacek Gutorow, Lukasz Musiał, Daniel Pietrek (wyd.): „Spaziergänge auf dem Papier. Robert Walser in Polen“, Göttingen 2020 (Vandenhoeck & Ruprecht Verlage), s. 43-65.
Pietrek Daniel, Marcinkiewicz Paweł: German Romantic Tradition in John Ashbery’s “Where Shall I Wander”, Anglica Wratislaviensia, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, vol. 57, nr 3920, 2019, s. 75-88, DOI:10.19195/0301-7966.57.6
Pietrek Daniel, Marcinkiewicz Paweł: Uczenie poezji amerykańskiej i niemieckiej przez przekład na przykładzie wybranych utworów literackich, Studia Neofilologiczne. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Wydawnictwo UJD im. Stanisława Podobińskiego, vol. 15, 2019, s. 49-59, DOI:10.16926/sn.2019.15.04
Pietrek Daniel: “Der Spiegel”, W: Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego. T. 1 / Ruchniewicz Krzysztof, Zybura Marek (red.), 2019, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, ISBN 978-83-65988-19-5, s. 72-72
Pietrek Daniel: “Der Stern” (“stern”), W: Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego. T. 1 / Ruchniewicz Krzysztof, Zybura Marek (red.), 2019, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, ISBN 978-83-65988-19-5, s. 72-73
Pietrek Daniel: “Die Welt”, W: Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego. T. 1 / Ruchniewicz Krzysztof, Zybura Marek (red.), 2019, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, ISBN 978-83-65988-19-5, s. 74-75
Pietrek Daniel: “Die Zeit”, W: Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego. T. 1 / Ruchniewicz Krzysztof, Zybura Marek (red.), 2019, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, ISBN 978-83-65988-19-5, s. 75-75
Pietrek Daniel: “Frankfurter Allgemeine Zeitung” (FAZ), W: Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego. T. 1 / Ruchniewicz Krzysztof, Zybura Marek (red.), 2019, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, ISBN 978-83-65988-19-5, s. 117-118
Pietrek Daniel: Bawarska Akademia Sztuk (Bayerische Akademie der Schönen Künste), W: Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego. T. 1 / Ruchniewicz Krzysztof, Zybura Marek (red.), 2019, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, ISBN 978-83-65988-19-5, s. 41-41
Pietrek Daniel: Berlińska Akademia Sztuk (Akademie der Künste Berlin), W: Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego. T. 1 / Ruchniewicz Krzysztof, Zybura Marek (red.), 2019, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, ISBN 978-83-65988-19-5, s. 45-46
Pietrek Daniel: Bild, W: Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego. T. 1 / Ruchniewicz Krzysztof, Zybura Marek (red.), 2019, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, ISBN 978-83-65988-19-5, s. 50-50
Pietrek Daniel: Kwartet Literacki (Das literarische Quartett), W: Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego. T. 1 / Ruchniewicz Krzysztof, Zybura Marek (red.), 2019, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, ISBN 978-83-65988-19-5, s. 183-184
Pietrek Daniel: Niemiecka Akademia Języka i Literatury (Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung), W: Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego. T. 1 / Ruchniewicz Krzysztof, Zybura Marek (red.), 2019, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, ISBN 978-83-65988-19-5, s. 251-252
Pietrek Daniel: Saksońska Akademia Sztuk (Sächsische Akademie der Künste), W: Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego. T. 1 / Ruchniewicz Krzysztof, Zybura Marek (red.), 2019, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, ISBN 978-83-65988-19-5, s. 326-326
Pietrek Daniel: Süddeutsche Zeitung (SZ), W: Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego. T. 1 / Ruchniewicz Krzysztof, Zybura Marek (red.), 2019, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, ISBN 978-83-65988-19-5, s. 339-339
Pietrek Daniel: Wydawnictwo Carl Hanser (Carl Hanser Verlag), W: Słownik współczesnej kultury krajów języka niemieckiego. T. 1 / Ruchniewicz Krzysztof, Zybura Marek (red.), 2019, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, ISBN 978-83-65988-19-5, s. 378-379
Daniel Pietrek (Uniwersytet Opolski) / Kubik, Adam (Yale University), „Bestandsaufnahme der (deutschsprachigen) Gegenwartsliteratur in Schlesien. Über die sprachliche Trias der schlesischen Narrative“, w: “Contemporary Peripheral German-Language Literatures”, Oxford German Studies 48.1 (Taylor & Francis, ISSN: 0078-7191), 2019.
Daniel Pietrek, „Wtedy przyjdzie ktoś i przerzuci przez Kłodnicę most z papieru”. Górny Śląsk jako mit i utopia w twórczości Horsta Bienka, w : „ „Er(r)go. Teoria–Literatura–Kultura”. Nr 36 (1/2018) – Utopie / Iluzje / Pragnienia, s. 129-148.
Daniel Pietrek, Tadeusz Różewicz und der Hanser Verlag – Bemerkungen am Rande der Veröffentlichung von Formen der Unruhe, w: In officio amicitiae : Andreas Lawaty dem Grenzgänger und Freund zum 65. Geburtstag / Ruchniewicz Krzysztof, Troebst Stefan, Zybura Marek (red.), 2018, Neisse Verlag, ISBN 978-3-86276-259-0, s. 495-508.
Daniel Pietrek/ Paweł Marcinkiewicz, Współczesna metropolia: tożsamość i formy bycia razem jej mieszkańców, w: Międzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne (2018). SPOŁECZEŃSTWO I EDUKACJA (International Humanist Studies SOCIETY AND EDUCATION) ISSN 1898-0171 (ISSN 2450-0356).
Daniel Pietrek, RFN i jego kultura lat 50.: okres rozkwitu społeczno-gospodarczego, czy czas restauracji?, w: Światło – cień : językowy wymiar kontrastu / Będkowska-Obłąk Marzena, Jackiewicz Alina (red.), Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner, 2017, ISBN 978-83-65705-33-4, s. 187-198.
Daniel Pietrek, „Pomarańcze na drutach” – Witold Wirpsza w monachijskim wydawnictwie Carla Hansera, w: Filologia trudnego sąsiedztwa, tom studiów dedykowany Profesorowi Markowi Zyburze w 60-lecie urodzin / Krzysztof Ruchniewicz, Piotr Przybyła, Dariusz Wojtaszyn (red.), Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy’ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego, 2017, ISBN 978-83-65815-01-9, s. 125-137.
Daniel Pietrek, „Totgesagte leben länger” – Autorschaftskonzepte zwischen Tod und Wiedergeburt des Autors”, w: Orbis Linguarum, Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych (Legnica), Uniwersytet Wrocławski. Instytut Filologii Germańskiej, nr 45, 2016, s. 445-459.
Daniel Pietrek, Annäherungen an Horst Bieneks dichterisches Wohnen, w: Literatur im Kontext: Kunst und Medien, Religion und Politik. Festschrift für Walter Schmitz, (Thelem Verlag), 2015, Dresden, s. 559-580.
Daniel Pietrek: Horst Bieneks Geschichtspolitik, in: Jokiel, Małgorzata / Pelka, Daniela (Hg.): Prace germanistyczne – Germanistische Werkstatt, Bd.6. Opole 2014, S. 235-247.
Daniel Pietrek: O ostatniej, niedokończonej powieści Horsta Bienka „Obóz“ [Über den letzten Roman Horst Bieneks „Lager“], in: Szyndler, Anna (Hg.): Zwischen Tradition und Innovation. Deutschsprachige Literatur an der Jahrtausendwende. Częstochowa 2013, S. 169-187.
Daniel Pietrek: Die Verlockungen einer „Reise in die Kindheit”, in: Ruchniewicz, Krzysztof / Zybura. Marek (CSNE im. Willy’ego Brandta): Johanni Golombek. Servitori, Scientiarum, Nobilissimo. Wrocław 2013, S. 156-166.
Daniel Pietrek: Von Corpora zum literarischen Kanon – Horst Bieneks Oberschlesische Saga, in: Lasatowicz, Maria Katarzyna / Rudolph, Andrea (Hg.): Corpora und Canones. Schlesien und andere Räume in Sprache, Literatur und Wissenschaft. Berlin 2013, S. 59-77.
Daniel Pietrek: Horst Bieneks Verhaftung. Aktenüberlieferung, Bekenntnis und Selbstdarstellung, w: Reinhard Laube / Verena Nolte (Wyd.): Horst Bienek – Ein Schriftsteller in den Extremen des 20. Jahrhunderts. Göttingen 2012, s. 209-231.
Daniel Pietrek: Horst Bienek trifft Bertolt Brecht, w: Prędota, Stanisław / Rudolph, Andrea (Wyd.): Der Worte Echo im Spiegel der Sprache. Festschrift für Maria Katarzyna Lasatowicz. Berlin 2011, s. 197-211.
Daniel Pietrek: „Opiszę siebie sam”. O dziennikach Horsta Bienka, w: Strony. Opolskie pismo społeczno-kulturalne, nr 5. Opole 2010, s. 32-36.
Daniel Pietrek: Das Schlesien Horst Bieneks, w: Gerrer, Jean-Luc: Anklage, Nachdenken und Idealisierung. Literatur über die ehemaligen deutschen Ostgebiete/Zeugnisse von Flucht und Vertreibung. E-Book Frank und Timme GmbH. Berlin 2009, s. 76-89.
Daniel Pietrek: Posłowie do nowego wydania Tetralogii Gliwickiej Horsta Bienka. Gliwice 2008, s. 325-328.
Daniel Pietrek: Horst Bienek zwischen Gleiwitz, Berlin, Workuta und …München, w: Olshevska Anna (Wyd.): Ost-West Perspektiven [Bd. 7 „Migrationen und Migranten]. Bochum 2007, s. 167-185.
Daniel Pietrek: Horst Bienek und die Wende, w: Surynt, Izabela / Zybura, Marek (Wyd.): Die Wende. Die politische Wende 1989/1990 im öffentlichen Diskurs Mittel- und Osteuropas“. Hamburg 2007, s. 269-278.
Daniel Pietrek: Wie kann der göttliche Idiotismus gespielt werden?, w: Schmitz, Walter / Joachimsthaler, Jürgen (Wyd.): Zwischeneuropa/Mitteleuropa. Sprache und Literatur in interkultureller Konstellation. Dresden 2007, s. 346-356.
Daniel Pietrek: Dittberner, Hugo, w: Zybura, Marek / Joachimsthaler Jürgen (Wyd.): Słownik współczesnych pisarzy niemieckich. Warszawa 2007, s. 30.
Daniel Pietrek: Biondi, Franco, w: Zybura, Marek / Joachimsthaler Jürgen (Wyd.): Słownik współczesnych pisarzy niemieckich. Warszawa 2007, s. 60.
Daniel Pietrek: Kronika teatru Gombrowicza w Niemczech, w: Pamiętnik Teatralny. Instytut Sztuki PAN. Warszawa 2006. 70 ss.
Daniel Pietrek: Das Bühnenbild ausgewählter deutscher Aufführungen der Trauung von Witold Gombrowicz, w: Lawaty, Andreas / Zybura, Marek (Wyd.): Gombrowicz in Europa: Deutsch-polnische Versuche einer kulturellen Verortung. Wiesbaden 2006, s. 160-175.
Daniel Pietrek: Zum Phänomen des transkulturellen Transfers anhand der Rezeption von Witold Gombrowiczs Dramen in den deutschsprachigen Ländern, w: Flegel, Sylke / Hoffmann, Frank (Wyd.): Barrieren, die man durchschreiten kann, wenn man das Geschick dazu hat. Grenzmarken und Grenzgänge im Europa des 19. und 20. Jahrhunderts. Beiträge des Promotionskollegs Ost-West. Münster 2006, s. 227-243.
Daniel Pietrek: Witold Gombrowicz in der Nähe der RUB, w: Olshevska, Anna (Wyd.): Ost-West Perspektiven [Bd. 5 „Utopie und Vergangenheit(en)]. Bochum 2005, s. 149-175.
Daniel Pietrek: Literarische Identitätsarbeit in Oppelner Schlesien heute, w: Joachimsthaler Jürgen / Schmitz, Walter (Wyd.): Verhandlungen der Identität. Kulturraum Schlesien. Dresden 2004, s. 181-193.
Daniel Pietrek: Recepcja dramatów Witolda Gombrowicza w niemieckim obszarze językowym, w: Teatr Witolda Gombrowicza. Pamiętnik Teatralny. Instytut Sztuki PAN. Warszawa 2004, s. 235-262.
Daniel Pietrek: Niemiecka prapremiera Ślubu, w: Teatr Witolda Gombrowicza. Pamiętnik Teatralny. Instytut Sztuki PAN. Warszawa 2004, s. 668-676.
Daniel Pietrek: Dialog w dramacie Petera Weissa: Śmierć Marata według markiza de Sade, w: Baluch, Wojciech (Wyd.): Problematyka dialogu w dramacie i teatrze. Krak ό w 2004, s. 319-337.
Daniel Pietrek: Zur Offenheit der Positionen in Peter Weiss´: Die Verfolgung und Ermordung Jean Paul Marats dargestellt durch die Schauspielgruppe des Hospizes zu Charenton unter Anleitung des Herrn de Sade“, w: Bogacki, Jarosław / Lasatowicz, Maria Katarzyna (Wyd.): Prace germanistyczne – Germanistische Werkstatt, Bd.2. Opole 2004, s. 127-141.
Daniel Pietrek: Zur Synthese von Theatralität und philosophischem Disput in Peter Weiss´: Die Verfolgung und Ermordung Jean Paul Marats dargestellt durch die Schauspielgruppe des Hospizes zu Charenton unter Anleitung des Herrn de Sade, w: Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen. Bonn 2003, s. 191-213.
Daniel Pietrek, Izabela Surynt: Różewicz und die Deutschen, w: Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen. Bonn 2002, s. 438-442.
Daniel Pietrek: Linien der Rezeptions- und Aufführungsgeschichte in Peter Weiss´: Die Verfolgung und Ermordung Jean Paul Marats dargestellt durch die Schauspielgruppe des Hospizes zu Charenton unter Anleitung des Herrn de Sade, w: Orbis Linguarum. Wrocław 2002, s. 51-67.
Daniel Pietrek: Dobry pisarz to więcej niż tylko suma jego książek, w: Indeks – Pismo Uniwersytetu Opolskiego, nr 3/4 (33/34), Opole 2002, s. 57.
Daniel Pietrek: Różewicz und die Deutschen, w: Odra, Wrocław 2002, z. 2, s. 52-53.
Daniel Pietrek: Horst Bienek, w: Schmitz, Walter (Wyd.): Literatur in Schlesien. Katalogbuch. Dresden 2002, s. 75-77.
dr hab. Daniel Pietrek, prof. UO – studiował germanistykę na Uniwersytecie Opolskim oraz Wolnym Uniwersytecie w Berlinie, które ukończył w 2001 roku. W latach 2001-2019 był pracownikiem Instytutu Filologii Germańskiej Uniwersytetu Opolskiego, od 2019 r. jest pracownikiem Instytutu Nauk o Literaturze UO. Równolegle w latach 2015-2018 pracował jako prof. nzw. w Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Naukowo zajmuje się literaturą i kulturą niemiecką XIX i XX wieku, polsko-niemieckimi związkami literackimi i kulturowymi, literaturą śląską oraz komparatystyką literacką. Kilkunastokrotnie zdobywał w otwartych konkursach stypendia polskich oraz zagranicznych fundacji i instytucji naukowych: DAAD, KAAD, TU Dresden, KBN, Humboldt-Stiftung, dzięki którym prowadził badania na niemieckich uniwersytetach i w instytutach naukowych w Dreźnie, Bochum, Monachium, Hanowerze, Berlinie, Marbachu i Marburgu. W latach 2002 – 2011 opracował spuściznę Horsta Bienka, czego efektem jest 562-stronicowa monografia: „Ich erschreibe mich selbst. (Autor) Biografisches Schreiben bei Horst Bienek” (Drezno 2012). Jest absolwentem studiów Executive Master of Business Administration (EMBA) ukończonych w 2020 r. w Wyższej Szkole Menedżerskiej w Warszawie. Daniel Pietrek to zapalony biegacz, wielokrotny maratończyk i miłośnik gór, zdobywca większości szczytów tatrzańskich, a także kilku alpejskich, w tym Mont Blanc.
Osiągnięcia, staże naukowe i stypendia (uzyskane w otwartych konkursach):
– Stypendium dla doświadczonych naukowców Fundacji Aleksandra von Humboldta (Humboldt Research Fellowship for Experienced Researchers) – lipiec-wrzesień 2022. Pobyt na uniwersytecie w Monachium (Ludwig-Maximilians-Universität München) w ramach projektu naukowego: „Edition der Tagebücher von Horst Bienek”.
– Stypendium dla doświadczonych naukowców Fundacji Aleksandra von Humboldta (Humboldt Research Fellowship for Experienced Researchers) – lipiec-wrzesień 2015. Pobyt na uniwersytecie w Marburgu (Philipps-Universität Marburg), archiwum literackim w Marbachu oraz w wydawnictwie Carla Hansera w Monachium w ramach projektu naukowego: „Der Carl Hanser Verlag als Vermittler polnischer Literatur in der BRD“.
– Nagroda promocyjna im. Horsta Bienka Bawarskiej Akademii Sztuki (Horst-Bienek-Förderpreis der Bayerischen Akademie der Schönen Künste) za książkę „Ich erschreibe mich selbst. (Autor)Biografisches Schreiben bei Horst Bienek“ – Monachium 25.11.2014.
– Stypendium badawcze DAAD w Dreźnie (Technische Universität Dresden) – sierpień 2013.
– Stypendium dla doświadczonych naukowców Fundacji Aleksandra von Humboldta (Humboldt Research Fellowship for Experienced Researchers) – luty 2010-luty 2011, oraz czerwiec 2011-wrzesień 2011. Pobyt na uniwersytetach i w instytutach naukowych w Dreźnie, Hanowerze, Marbachu i Monachium w ramach projektu naukowego: „Ich erschreibe mich selbst“. (Autor-)biografisches Schreiben bei Horst Bienek”.
– Stypendium habilitacyjne DAAD w Dreźnie (Technische Universität Dresden) /Hanowerze (Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek – Niedersächsische Landesbibliothek): październik 2007-styczeń 2008.
– Stypendium habilitacyjne DAAD w Dreźnie (Technische Universität Dresden) /Hanowerze (Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek – Niedersächsische Landesbibliothek): lipiec-wrzesień 2005.
– Stypendium doktoranckie KAAD w Hanowerze (Gottfried Wilhelm Leibniz Bibliothek – Niedersächsische Landesbibliothek), luty-sierpień 2004.
– Stypendysta i uczestnik kolegium dla doktorantów Uniwersytetu w Bochum (Promotionskolleg Ost-West), 2003-2005.
– Stypendium naukowe i staż na Technische Universität Dresden w ramach programu grantowego DAAD-KBN (lipiec-wrzesień 2003).
– Stypendium naukowe i staż na Technische Universität Dresden w ramach programu grantowego DAAD-KBN (lipiec-wrzesień 2002).
– Stypendium naukowe (Quandtstipendium der Technischen Universität Dresden) w Dreźnie w ramach projektu pt. „Literatur in Schlesien“ (kwiecień-czerwiec 2002)
Pełnione funkcje:
– od września 2024 r. Prorektor ds. nauki
– Senator Uniwersytetu Opolskiego w kadencji 2020-2024
– od 2023 r. juror komisji konkursowej stypendium Immanuela Kanta – stypendium przyznawane jest przez Federalny Instytut Kultury i Historii Europy Wschodniej RFN, działający przy pełnomocniku Rządu Federalnego ds. Kultury i Mediów RFN.
– członek Komisji Rektorskiej ds. oceny pracowników w kadencji 2020-2024
– członek Zespołu Zadaniowego ds. ewaluacji jakości działalności naukowej Uniwersytetu Opolskiego w kadencji 2020-2024
– od 2019 r. kierownik Katedry Literatury Niemieckojęzycznej Instytutu Nauk o Literaturze Uniwersytetu Opolskiego
– prodziekan ds. promocji i współpracy z zagranicą Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Opolskiego (2016-2019)
– członek Senackiej Komisji ds. Organizacji i Rozwoju Uniwersytetu Opolskiego na lata 2016-2020
– członek Komisji Dyscyplinarnej ds. Studentów w kadencji 2012-2016
– przewodniczący Wydziałowej Komisji Wyborczej w kadencji 2005-2008
– od 30.06.2014 r. członek i wiceprzewodniczący rady programowej Domu Współpracy Polsko-Niemieckiej
– od 2015 r. rzeczoznawca ds. podręczników Ministerstwa Edukacji Narodowej
2024 – realizacja projektu umieszczenia tablicy pamiątkowej poświęconej prof. Zdzisławowi Najderowi w Collegium Maius, siedzibie Wydziału Filologicznego UO (uzyskanie dotacji z Funduszu Popierania Twórczości ZAiKS-u, która pozwoliła na sfinalizowanie projektu).
Ważniejsze publikacje z ostatnich 3 lat:
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (1989 rok). Doktorat z zakresu literaturoznawstwa obroniła w 2003 roku na Uniwersytecie Opolskim (promotor: Prof. Zdzisław Najder). Jest autorką wielu publikacji naukowych, brała udział w licznych konferencjach naukowych w kraju i za granicą (m. in. w Londynie, Amsterdamie, Paryżu, Nowym Jorku). Członkini towarzystw naukowych: Polskiego Towarzystwa Conradowskiego (w którym pełni funkcję sekretarza), PASE (Polish Association for the Study of English), The Joseph Conrad Society (UK), The Joseph Conrad Society of America oraz MLA (Modern Language Association). W lutym 2020 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego.
I specialize in American literature and American studies. These are the fields in which I did my M.A. in 2002 and Ph.D. in 2005 at University of Wrocław, while my habilitation at University of Łódź in 2016.
I am the author of two books published in the United States: Invisibility in African American and Asian American Literature: A Comparative Study (McFarland 2008) and Visions of Whiteness in Selected Works of Asian American Literature (McFarland 2015).
I was also the chief organizer of the Polish Association for American Studies Annual Conference in 2019: The Sound of Silence in American Literature, Culture and Politics at University of Opole, for which I procured a grant from the American Embassy. After the conference I co-edited a post-conference volume entitled Rhetoric of Silence in American Studies, published by the Res Rhetorica journal.
I am a holder of four foreign scholarships: from University of North Carolina, from DAAD and twice from John F. Kennedty Institute for North American Studies. In 2023 I also conducted library research at University of California, Irvine.
I reviewed scholarly articles for: Modern Fiction Studies (Purdue University, Johns Hopkins University Journals), European Journal of American Studies, Polish Journal of American Studies, Res Rhetorica journal, Text Matters (University of Łódź), Crossroads (University of Białystok), New Horizons (UMCS), Interactions (Ege University , Izmir) later transformed into the Overtones journal.
I specialize in American literature and American studies. These are the fields in which I did my M.A. in 2002 and Ph.D. in 2005 at University of Wrocław, while my habilitation at University of Łódź in 2016.
I am the author of two books published in the United States: Invisibility in African American and Asian American Literature: A Comparative Study (McFarland 2008) and Visions of Whiteness in Selected Works of Asian American Literature (McFarland 2015).
I was also the chief organizer of the Polish Association for American Studies Annual Conference in 2019: The Sound of Silence in American Literature, Culture and Politics at University of Opole, for which I procured a grant from the American Embassy. After the conference I co-edited a post-conference volume entitled Rhetoric of Silence in American Studies, published by the Res Rhetorica journal.
I am a holder of four foreign scholarships: from University of North Carolina, from DAAD and twice from John F. Kennedty Institute for North American Studies. In 2023 I also conducted library research at University of California, Irvine.
I reviewed scholarly articles for: Modern Fiction Studies (Purdue University, Johns Hopkins University Journals), European Journal of American Studies, Polish Journal of American Studies, Res Rhetorica journal, Text Matters (University of Łódź), Crossroads (University of Białystok), New Horizons (UMCS), Interactions (Ege University , Izmir) later transformed into the Overtones journal.
I specialize in American literature and American Studies. These are the fields in which I did my M.A. in 2002 and Ph.D. in 2005 at University of Wrocław, while my habilitation at University of Łódź in 2016.
I am the author of two books published in the United States of America: Invisibility in African American and Asian American Literature: A Comparative Study (McFarland 2008) and Visions of Whiteness in Selected Works of Asian American Literature (McFarland 2015).
I was also the chief organizer of the twenty third Polish Association for American Studies Annual Conference in 2019: The Sound of Silence in American Literature, Culture and Politics at University of Opole, for which I procured a grant from the American Embassy. After the conference I co-edited a post-conference volume entitled Rhetoric of Silence in American Studies, published by the Res Rhetorica journal.
I am a holder of four foreign scholarships: from University of North Carolina, from DAAD and twice from John F. Kennedy Institute for North American Studies. In 2023 I also conducted library research at University of California, Irvine.
I reviewed scholarly articles for: Modern Fiction Studies (Purdue University, Johns Hopkins University Journals), Journal of Transnational American Studies (UC, Santa Barbara), European Journal of American Studies, Polish Journal of American Studies, Res Rhetorica journal, Text Matters (University of Łódź), Crossroads (University of Białystok), New Horizons (UMCS), Interactions (Ege University , Izmir) later transformed into the Overtones journal. I was also a reviewer for Routledge.
Jej zainteresowania naukowe obejmują przekłady literackie, niemiecką literaturę i kulturę przełomu wieków (XIX/XX), interkulturowość, teorię literatury, historię Żydów niemieckich i polskich, a także problematykę asymilacji, syjonizmu i antysemityzmu w dziełach niemiecko-żydowskich pisarek i myślicielek.
Monografie
Klimas Agnieszka: Der deutsch-jüdische Schriftsteller Arnold Zweig: Publizistische und novellistische Zeitaussagen, Wydanie Specjalne Orbis Linguarum, vol. 120, 2020, Oficyna Wydawnicza Atut, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, ISBN 978-83-7977-550-7, [978-3-86276-309-2], 271 s.
Bogacki Jarosław, Jelitto-Piechulik Gabriela, Jokiel Małgorzata, Klimas Agnieszka, Księżyk Felicja, Majnusz-Stadnik Mariola, Maślanka Sebastian, Pelka Daniela, Rudolph Andrea, Sitek Marek: Schlesien als Kulturregion Europas. Ein Studien- und Lesebuch zu geschichtlichen, literatur-, sprach- und kulturwissenschaftlichen Querschnittsthemen, 2020, Uniwersytet Opolski, ISBN 978-83-7395-876-0, 176 s.
Wybrane artykuły
Klimas Agnieszka, Bogacki Jarosław: Das sprachliche Bild „des Juden“ im essayistischen Werk Arnold Zweigs. Eine Analyse mithilfe des DIMEAN-Modells, Acta Germanica: German studies in Africa, Association for German Studies in Southern Africa, vol. 49, 2021, s. 98-117.
Klimas Agnieszka: „Praeceptor Germaniae” – zu wissenschaftlichen und gesellschaftlichen Rezeptionsreflexen Arnold Zweigs nach 1945, Kwartalnik Neofilologiczny, vol. 67, nr 3, 2020, s. 287-297, DOI:10.24425/kn.2020.134217
Klimas Agnieszka: Modernisierung biographischen Erzählens. Beobachtungen zu Arnold Zweigs Künstlernovelle Symphonie Fantastique, Germanica Wratislaviensia. ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS, Instytut Filologii Germańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, vol. 145, 2020, s. 19-28, DOI:10.19195/0435-5865.145.4
Klimas Agnieszka: Musikmoderne als Mittel der Standortbestimmung eines „geistigen deutschen Juden”. Ein Blick auf Arnold Schönberg in einer Vorkriegsnovelle Arnold Zweigs, W: Dialog der Künste. Literatur und Musik / Firaza Joanna, Kubisiak Małgorzata (red.), Gießener Arbeiten zur neueren deutschen Literatur und Literaturwissenschaft, vol. 36, 2020, Peter Lang Publishing Group, ISBN 978-3-631-79244-5, s. 273-283.
Klimas Agnieszka: Vom Kriegsbegeisterten zum Pazifisten: Arnold Zweig. Textliche und weltanschauliche Korrekturen, W: Krieg in der Literatur, Literatur im Krieg. Studien / Dahlmanns Karsten, Freise Matthias, Kowal Grzegorz (red.), 2020, Vandenhoeck & Ruprecht Verlag, ISBN 978-3-525-30198-2, s. 231-239.
Klimas Agnieszka Zofia: Arnold Zweigs Auseinandersetzung mit dem deutschen Nationalismus in der Publizistik zwischen 1913 und 1945. Argumente, Positionen und Visionen, W: Schriftsteller in Exil und Innerer Emigration : literarische Widerstandspotentiale und Wirkungschancen ihrer Werke / Gołaszewski Marcin, Krenzlin Leonore, Wilk Anna (red.), Schriften der Internationalen Ernst-Wiechert-Gesellschaft, vol. 6, 2019, Quintus-Verlag, ISBN 978-3-947215-38-6, s. 57-67.
Klimas Agnieszka Zofia: Kapitalsorten und Kapitalerörterungen in Zweigs Reflexionen über den Anteil der Juden an der deutschen und europäischen Kultur, W: Arnold Zweig zum fünfzigsten Todestag / Kłosowicz Krzysztof (red.), Warschauer Studien zur Kultur- und Literaturwissenschaft, vol. 14, 2019, Peter Lang Publishing Group, ISBN 978-3-631-79890-4, s. 61-71.
Klimas Agnieszka Zofia: Novellisierte jüdische Schicksale im europäischen Osten: Arnold Zweigs „Was der Mensch braucht” (1937) und „Ein Vorfaschist” (1922), W: Germanistische Forschungsansätze: Theoretische Grundlagen, empirische Befunde, exemplarische Anwendungen / Lasatowicz Maria, Księżyk Felicja (red.), Seria Germanistische Werkstatt, vol. 8, 2019, Uniwersytet Opolski, ISBN 978-83-7395-839-5, s. 143-152,.
Jelitto-Piechulik Gabriela, Klimas Agnieszka Zofia: Umtexten und mediale Transformation im Rahmen des internationalen studentischen Austauschprojekts zwischen der Universität Opole und Trierer Hochschulen: Kulturelle Vielfalt Schlesiens in Sprache, Literatur und im Brauchtum, Studia Niemcoznawcze, vol. 62, 2018, s. 607-609.
Klimas Agnieszka Zofia: Romantikkritisches Formbewuẞtsein und kultureller Integrationswille: Frühe Novellistik des schlesischen Schriftstellers Arnold Zweig, Silesia Nova: Vierteljahresschrift für Kultur und Geschichte, Neisse Verlag, Drezno/Wrocław; Instytut Filologii Germańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego ; Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy’ego Brandta UWr, nr 1, 2017, s. 94-103.
Klimas Agnieszka Zofia: Arnold Zweigs Auseinandersetzung mit der Judenfrage in seinen frühen Erzählungen. Zur schlesischen Prägung der gestalteten Erfahrungen, W: Germanistische Herausforderungen und Forschungsperspektiven / Jelitto-Piechulik Gabriela, Księżyk Felicja (red.), Seria Germanistische Werkstatt, vol. 7, 2017, Uniwersytet Opolski, ISBN 978-83-7395-732-9, s. 127-135.
Klimas Agnieszka Zofia: Romantikkritisches Formbewusstsein und kultureller Integrationswille. Blicke auf die frühe Novellistik des schlesischen Schriftstellers Arnold Zweig, W: Zwischen Breslau und Wien: Zu schlesisch-österreichischen Kulturbeziehungen in Geschichte und Gegenwart / Białek Edward, Huszcza Krzysztof (red.), Biblioteka Austriacka = Österreichische Bibliothek, vol. 58, 2017, Neisse Verlag, ISBN 978-3-86276-243-9, s. 297-308.
Klimas Agnieszka Zofia: Arnold Zweig – Aufnahme in Polen, W: Entwicklungstendenzen in Schlesien und anderen vergleichbaren Kulturräumen: Sprach-, Literatur-, Kulturperspektiven / Jelitto-Piechulik Gabriela, Księżyk Felicja (red.), Śląsk w Europie, vol. 9, 2016, Górnośląskie Centrum Kultury i Spotkań im. J. v. Eichendorffa w Łubowicach, ISBN 978-83-930417-9-4, s. 180-191.
Dr Agnieszka Klimas-Kownacka jest absolwentką filologii germańskiej na Uniwersytecie Opolskim (2015) oraz studiów doktoranckich w zakresie literaturoznawstwa, których zwieńczeniem była obroniona z wyróżnieniem rozprawa doktorska Der deutsch-jüdische Schriftsteller Arnold Zweig. Publizistische Zeitaussagen und Experimente mit der Novellenform (2020).
literackie konteksty rocka; proza spekulatywna, dystopijna i SF; gender studies, feminizmy i tożsamości
Monografie:
Kuźnicki Sławomir. Margaret Atwood’s Dystopian Fiction: Fire Is Being Eaten. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2017.
Lewandowski Tadeusz and Sławomir Kuźnicki (editors). Sex in the States: Media, Literature, and Discourse. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2022 .
Kuźnicki Sławomir.
Na
stykach iskrzy: literackie konteksty rocka. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2023.
Artykuły:
> „Spadanie i falowanie. Trauma i żałoba Nicka Cave’a”. Kultura współczesna, nr 2 (114)/2021: ss. 48-60.
> „The Broker in Pornography and Violence: Lou Reed in Lulu’s World.” Explorations: A Journal of Language and Literature, vol. 8 (2020): ss. 48-58. Web . http://explorations.uni.opole.pl/volume-8/
> „Sprzedawca pornografii i przemocy: Lou Reed w świecie Lulu.” Facta Ficta Journal of Theory, Narrative & Media, 1 (5) 2020: Bunt: ss. 113-130. Web. https://factafictajournal.com/current-issue/
> „Under Our Eye: Margaret Atwood’s Variation on the Panopticon in The Heart Goes Last.” Zagadnienia Rodzajów Literackich, tom 63, nr 1 (2020). Red. Katarzyna Ostalska i Tomasz Fisiak. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, 2020: ss. 75-86.
> „Wieczne teraz. Religijny utopizm w twórczości Prince’a.” Rejestry kultury. (Perspektywy ponowoczesności, tom IX). Red. Ksenia Olkusz. Wrocław: Ośrodek badawczy Facta Ficta, 2020: ss. 377-390.
> „Zbuntowana hiperseksowność: demontaż męskiej popkultury według Peaches.” The Polish Journal of the Arts and Culture. New Series, vol. 10 (2/2019). Red. Agata Świerzowska. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Katedra Porównawczych Studiów Cywilizacji, 2019: ss. 53-73. WEB. https://www.ejournals.eu/PJACNS/2019/2(2019)/art/17323/
> „Diamond Dogs i Outside: dystopijne konteksty Davida Bowiego.” Kultura rocka 2. Słowo dźwięk, performance. Red. Jakub Osiński, Michał Pranke i Paweł Tański. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019: ss. 403-412.
> „Świńska strefa wpływów: The Beates – Charles Manson – Nine Inch Nails.” Kultura rocka 3. Tradycje, poszukiwania, kontynuacje. Red. Jakub Osiński, Michał Pranke i Paweł Tański. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019: ss. 243-258.
> „Mistrzowskie cięcie, czyli sztuki plastyczne a twórczość zespołu Queen.” Unisono w wielogłosie VI: Rock a media. Red. Radosław Marcinkiewicz. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2019: pp. 128-137.
> „Zawieszenie broni: fotograficzna poezja PJ Harvey.” Studia z kultury popularnej, vol. 2, 2019: pp. 193-206.
> “To See It All / To Hear It All: Michael Gira’s Songs of Experience.” Explorations: A Journal of Language and Literature, vol. 6, 2018: pp. 67-78. WEB . http://explorations.uni.opole.pl/wp-content/uploads/Final_Article_Ku%C5%BAnicki.pdf
> „Post-chrześcijańska dystopia albo proto-chrześcijańska utopia. O potrzebie mitologii w MaddAddam Margaret Atwood.” Ksenologie. Perspektywy Ponowoczesności, tom VI. Eds. Ksenia Olkusz and Krzysztof M. Maj. Kraków: Ośrodek Badawczy Facta Ficta, 2018: pp. 345-360 .
> “Rotting Melancholy: The False Utopia of Kazuo Ishiguro’s The Buried Giant.” Decay, Disease, Death in Literatures and Cultures. Eds. R.W. Wolny and K. Molek-Kozakowska. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2018: pp. 59-68.
> “Margaret Atwood’s Representations of Spiritual Pursuit in Oryx and Crake.” Interdisciplinary Views on the English Language, Literature and Culture. Eds. L. Szymański, J. Zawodniak, A. Łobodziec and M. Smoluk. Zielona Góra: Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2018: pp. 217-226.
> „Mózg nocnego pająka: wiersze Emily Dickinson w tekstach Macieja Maleńczuka.” Piosenka. Rocznik Kulturalny, nr 5, 2017: pp. 107-115. http://muzeumpiosenki.pl/pliki/publikacje/piosenka5.pdf
> „Seks i przemoc w cyberprzestrzeni: spekulatywna wizja Margaret Atwood w powieści Oryks i Derkacz.” Creatio Fantastica, nr 1 (56), 2017: pp. 57-67.
> „Women, Men and the Hope of Pregnancy/Motherhood in Margaret Atwood’s MaddAddam.” Revolution, Evolution and Endurance in Anglophone Literature and Culture. Eds. M. Martynuska and E. Rokosz-Piejko. Frankfurt am Main: Peter Lang Edition, 2017: pp. 119-127.
> „Rok potopu Margaret Atwood – Boży Ogrodnicy i koniec świata.” Metamorfozy Świata: Język – Literatura – Kultura. Eds. M. Andrzejak-Nowara and A. Paluch. Opole, 2015: pp. 61-68. WEB.
> „The Category of Underwoman as an Outcome of the Dialogue between Science and Religion in Margaret Atwood’s The Handmaid’s Tale.” Face the Face, Page to Page: PASE Papers in Literature, Language and Culture. Eds. D. Babilas, A. Piskorska and P. Rutkowski. Warszawa: Instytut Anglistyki Uniwersytet Warszawski, 2014: pp. 239-246.
> „Science vs. Ecology: About the End of the World in Margaret Atwood’s Oryx and Crake.” Yesterday’s Tomorrows: On Utopia and Dystopia. Eds. P. Gallardo and E. Russell. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2014: pp. 381-394 . http://www.cambridgescholars.com/yesterdays-tomorrows-5
> „Civilization Renewal Project – The Utimate Solution of Margaret Atwood’s Oryx and Crake.” Fearful Symmetries: Representations of Anxiety in Cultural, Literary and Political Discourses. Eds. L. Drong and J. Mydla. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013: pp. 136-146.
> „Genetically Modified Future: Pre- and Post-Apocalyptic Visions of the World in Margaret Atwood’s Oryx and Crake.” Alternate Life-Worlds in Literary Fiction. Eds. E. Kębłowska-Ławniczak, Z. Wąsik and T. Bruś. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu, 2011: pp. 121-130.
> „Miasto widzialne choć nie widziane. Londyn w Szatańskich wersetach Salmana Rushdiego.” Miasto. Przestrzeń, topos, człowiek. Eds. A. Gleń, J. Gutorow and I. Jokiel. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2005: pp. 213-220.
Sławomir Kuźnicki , doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa; autor monografii
Margaret Atwood’s Dystopian Fiction: Fire Is Being Eaten (2017) i Na stykach iskrzy: literackie konteksty
rocka (2023) oraz artykułów naukowych z zakresu literackich kontekstów
rocka, prozy spekulatywnej i feminizmów; współredaktor książki Sex in the States: Media, Literature, and
Discourse (2022); redaktor w „Explorations: A Journal of Language and
Literature”; autor czterech tomów wierszy; pracuje w Instytucie Nauk o
Literaturze Uniwersytetu Opolskiego, gdzie prowadzi zajęcia z literatury brytyjskiej, irlandzkiej, amerykańskiej i kanadyjskiej, Rock Studies oraz blok zajęć seminaryjnych.
· Literatura brytyjska (w szczególności XIX wiek)
· Kultura wiktoriańska
· Studia genderowe
· Badania nad męskościami
Książki:
Marciniak, Marlena. Towards a New Type of Masculinity: The Ideal of Gentlemanly Masculinity in Victorian Prose. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2015.
Artykuły naukowe i rozdziały w książkach naukowych:
" Hybrid Masculinity: Between Gentlemanliness and Psychopathy in Caroline Clive’s Sensation Novel Paul Ferroll: A Tale". Explorations: A Journal of Language and Literature. Vol. 10. Ed. Jacek Gutorow. Opole, Uniwersytet Opolski, 2022. pp. 29-38. DOI: 10.25167/EXP13.22.10.3
„Negotiating Victorian Masculinity: The Question of Male Identity in Two Late-Victorian Ghost Stories of the Same Title, The Open Door.” From Queen Anne to Queen Victoria: Readings in 18th and 19th Century British Literature and Culture. Vol. 5. Eds. Grażyna Bystydzieńska and Emma Harris. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 2016. pp. 285-294.
„Manliness, Morality and Ghosts in Victorian Tales of the Supernatural.” The Outlandish, Uncanny, Bizarre: Culture Literature Philosophy. Eds. Ryszard W. Wolny and Stankomir Nicieja. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu, 2016. pp. 239-249.
“The Strange Case of Mr. Paul Ferroll, a Gentleman and Murderer: The Victorian Vision of Gentlemanliness Revised.” Visions and Revisions: Studies in Literature and Culture. Eds. Grzegorz Czmiel, Justyna Galant, Anna Kędra-Kardela, Aleksandra Kędzierska, Marta Komsta. Frankfurt am Main: Peter Lang, 2015. pp. 133-140.
“Business, Money and the English Gentleman in Victorian Novel.” Money, Banks and Business in British and American Literature, Culture and Language. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu, 2015. pp. 41-54.
„Blue-blooded or White-collared? Gradual Democratization of the Concept of Gentlemanliness in Selected Examples of Victorian Fiction.” BAS British and American Studies. Ed. Hortensia Parlog. Vol. 21. Timisoara: The Department of English Language and Literature, University of Timisoara, 2015. pp. 61-69. ONLINE http://www.litere.uvt.ro/publicatii/BAS/pdf/contents/contents_no21.pdf
“‘A man’s real character will always be more visible in his household than anywhere else’ – Gentlemanliness and Domestic Violence in the Mid-Victorian Novel.” Anglo Saxonica. Ed. Teresa Malafaia. Vol. 3, No. 9. Lisbon: University of Lisbon Centre for English Studies (ULICES), 2015. pp. 123-140. ONLINE http://www.ulices.org/images/site/publicacoes/anglo-saxonica/ASaxoIII-N9-2.pdf
“New Man: Nicholas Nickleby as an Example of the Changing Notions of Victorian Masculinity.” Reflections on / of Dickens. Eds. Ewa Kujawska-Lis and Anna Krawczyk-Łaskarzewska. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2014. pp. 104-112.
“The Victorian Male Nurse: Representations of Caregiving Men in Nicholas Nickleby and John Halifax, Gentleman.” From Queen Anne to Queen Victoria: Readings in 18th and 19th Century British Literature and Culture. Vol. 4. Eds. Grażyna Bystydzieńska and Emma Harris. Warszawa: Uniwersytet Warszawski OSB, 2014. pp. 325-333.
„Compassionate Enemies, Noble Competitors and the Victorian Concept of Gentlemanly Rivalry as Depicted in Nicholas Nickleby, Evan Harrington and Can You Forgive Her?„. International English Studies Journal Studia Anglica Resoviensia. Vol. 10. Rzeszów, 2013. pp. 115-125.
“The Angel’s Husband: Changing Attitudes Towards Married Life in George Eliot’s Middlemarch.” From Queen Anne to Queen Victoria: Readings in 18th and 19th century British literature and culture. Vol. 2. Eds. Grażyna Bystydzieńska and Emma Harris. Warszawa: Uniwersytet Warszawski OSB, 2010. pp. 323-334.
“Truthfulness, Integrity and Goodness – the Essence of Manly Character as Conceptualised by Samuel Smiles in Self-Help and Character.” From Queen Anne to Queen Victoria: Readings in 18th and 19th century British literature and culture. Vol. 1. Eds. Grażyna Bystydzieńska and Emma Harris. Warszawa: Uniwersytet Warszawski OSB, 2009. pp. 327-336.
“The Importance of Being a Good Father: The Victorian Concept of Fatherhood in The Mayor of Casterbridge by Thomas Hardy”. PASE Papers 2008: Studies in Culture and Literature. Vol. 2. Eds. Ewa Cichoń, Ewa Kłębowska-Ławniczak. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut, 2009. pp. 113-120.
“Feminine Masculinity: The English Gentleman as a Typical Example of the Victorian Model of Masculinity.” PASE Papers 2007: Studies in Culture and Literature. Vol. 2. Eds. Wojciech Kalaga, Marzena Kubisz, Jacek Mydla. Katowice: Para, 2007. pp. 103-113. [under the name Gocyła, Marlena]
“Captains of Industry of Captains of Idleness? The Study of the First Commercial and Industrial Class in Victorian England.” Community and Nearness: Readings in English and American Literature and Culture. Eds. Ilona Dobosiewicz, Jacek Gutorow. Opole: Uniwersytet Opolski, 2007, pp. 33-45. [under the name Gocyła, Marlena]
“Woman in the bush: The Australian Model of Femininity as Exemplified by Henry Lawson’s “The Drover’s Wife.” Zeszyty Wszechnicy Świętokrzyskiej. No. 1/23. Ed. Ryszard Wolny. Kielce: Wszechnica Świętokrzyska, 2006. pp. 105-112. [under the name Gocyła, Marlena]
„Ilona Dobosiewicz. 2016. Borderland: Jewishness and Gender in the Works of Amy Levy.” Explorations: A Journal of Language and Literature. Vol. 4. Opole, 2016. pp. 124-126.
“Agnieszka Setecka. 2013. Vanishing Realities: Social Significance of Material Culture in Victorian Novelistic Discourse.” Explorations: A Journal of Language and Literature. Vol. 1. Opole, 2013. pp. 170-173. ONLINE
http://www.explorations.uni.opole.pl/biblioteka/docs/Volume%201/MarciniakMarlena_Review_Vol1_Literature.pdf
“Magdalena Ożarska. 2013. Two Women Writers and Their Italian Tours: Mary Shelley’s Rambles in Germany and Italy 1840, 1842 and 1843 and Łucja Rautenstrauchowa’s In and Beyond the Alps.” Explorations: A Journal of Language and Literature. Vol. 2. Opole, 2014. pp. 59-61. ONLINE http://www.explorations.uni.opole.pl/biblioteka/docs/Volume%202/MarciniakMarlenaReview_Vol2.pdf
“Katarzyna Więckowska. 2014. Spectres of Men: Masculinity, Crisis and British Literature.” Explorations: A Journal of Language and Literature. Vol. 3. Opole, 2015. pp. 91-93. ONLINE http://www.explorations.uni.opole.pl/biblioteka/docs/Volume%203/Review_MarlenaMarciniak_Final.pdf
Wystąpienia na międzynarodowych konferencjach:
Conference: “Robert Louis Stevenson: New Perspectives” 5-8.07.2017. Edynburg, Szkocja (Edinburgh Napier University). Referat pt. “Growing into a Gentleman: The Concept of Manliness in Robert Louis Stevenson’s Novelettes ‘The Story of a Lie’ and ‘The Misadventures of John Nicholson’”
Conference: “Criminal Heritage: Crime, Fiction and History” 5.09.2017. Leeds, Anglia (Leeds Beckett University). Referat pt. “(Victorian) Smooth Criminal: The Uncanny Story of Paul Ferroll”
Conference: “From Queen Anne to Queen Victoria” 23-25.09.2015. Warszawa (Warsaw University): “Negotiating Victorian Masculinity: The Question of Male Identity in Two Late-Victorian Ghost Stories of the Same Title ‘The Open Door.’”
Conference: „Sensational Men: Victorian Masculinity in Sensation Fiction, Theatre and the Arts” 18.04.2015. Falmouth, England (Falmouth University): „Hybrid Masculinity: Between Gentlemanliness and Psychopathy in Caroline Clive’s Sensation Novel Paul Ferroll.”
23rd PASE Conference “Visions and Revisions” 7-9. 04. 2014. Lublin (Maria Curie-Skłodowska University): “The Strange Case of Mr. Paul Ferroll, a Gentleman and Murderer: The Victorian Vision of Gentlemanliness Revised.”
12th ESSE Conference 2014. 29.08 – 2.09. 2014. Koszyce, Slovakia (Pavol Jozef Šafárik University): “Blue-Blooded or White-Collar? Gradual Democratization of the Concept of Gentlemanliness in Selected Examples of Victorian Fiction.”
Conference: “The Outlandish, Uncanny, and Bizarre in Literatures and Cultures.” 29-30.09.2014 Opole (Opole University): “Manliness, Morality and Ghosts in Victorian Tales of the Supernatural.”
Conference: “Victorians Like Us. The Household: Power, Policies, Practices.” 26-29.11.2014. 2nd International Conference. Lisbon, Portugal, (University of Lisbon): “‘A man’s real character will always be more visible in his household than anywhere else’ – Gentlemanliness and Domestic Violence in the Mid-Victorian Novel.”
Conference: “From Queen Anne to Queen Victoria.” 11-13.04.2013. Warszawa. (Warsaw University): “The Victorian Male Nurse: Literary Representations of Caregiving Men in Nicholas Nickleby and John Halifax, Gentleman.”
Conference: „Reflections on/of Dickens” 11-13.04. 2013. Olsztyn (University of Warmia and Mazury): “New Man – Nicholas Nickleby as an Example of the Changing Notions of Victorian Masculinity.”
Conference: „From Queen Anne to Queen Victoria” 21-23.10. 2009. Warszawa (Warsaw University): “The Angel’s Husband: Changing Attitudes Towards Married Life in George Eliot’s Middlemarch.”
17th PASE Conference 7-9.04. 2008. Wrocław (University of Wrocław): “The Importance of Being a Good Father: The Victorian Concept of Fatherhood in The Mayor of Casterbridge by Thomas Hardy.”
Conference: „From Queen Anne to Queen Victoria” 17-19.10. 2007. Warszawa (Warsaw University): “Truthfulness, Integrity and Goodness – the Essence of Manly Character as Conceptualised by Samuel Smiles in Self-Help and Character.”
16th PASE Conference 19-21.04. 2007, Szczyrk (University of Silesia): “Feminine Masculinity: The English Gentleman as a Typical Example of the Victorian Model of Masculinity.”
Wykształcenie:
Uniwersytet Opolski, studia magisterskie, 2000-2005.
Uniwersytet Opolski, studia doktoranckie , 2006-2011.
Uniwersytet Opolski, uzyskanie stopnia doktora nauk humanistycznych, 2011.
Doświadczenie zawodowe:
· Research-and-teaching assistant at Institute of Neophilology, The School of Higher Vocational Education in Nysa (2005-11)
· Participation in Staff Training Mobility Programme in the framework of the Erasmus Lifelong Learning Programme (August-September 2007) London, UK
· Teacher at Institute of East Slavic Studies, Opole University (2007-2008)
· Research-and-teaching assistant at Institute of English Studies, Opole University (2008-2011)
· Assistant Professor at Institute of English Studies, Opole University, (2011- present)
Prowadzenie kursów akademickich z dziedziny:
- Historii literatury brytyjskiej i irlandzkiej
- Badań literackich
- Pisania akademickiego
- Specialized English
- General English
Zainteresowania badawcze:
Glottodydaktyka polonistyczna
Literaturoznawstwo stosowane
Literatura i kultura bośniacka i serbska w XX i XXI wieku
Piśmiennictwo kobiet w Bośni i w Serbii
Kulturowa historia kobiet
Wykaz wybranych publikacji:
Gleń Adrian*, Kornhauser Jakub, Modelska-Kwaśniowska Anna ( red. ), Kornhauser Julian, 2021, Poznań, Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury, 760 s., ISBN 978-83-66453-75-3
Modelska-Kwaśniowska Anna, 2020, O prozie Šejli Šehabović – na marginesach dyskursu wojennego, SLAVIA časopis pro slovanskou filologii / Slavia. The Journal for Slavic Philology, vol. 89, nr 4, s.416-424 .
Modelska-Kwaśniowska Anna, 2011, "Niełatwo być człowiekiem". O twórczości Mešy Selimovicia, Studia i Monografie - Uniwersytet Opolski, nr 467, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 162 s., ISBN 978-83-7395-477-9
Prowadzone zajęcia:
Praktyczna nauka języka polskiego - Sprawności zintegrowane
Praktyczna nauka języka polskiego - Fonetyka
KZO Bałkany od kuchni
KZO Kto, gdzie, kiedy zabił? Oblicza współczesnego kryminału
Proseminarium licencjackie
Seminarium licencjackie
Zainteresowania naukowe (zakres prowadzonych badań):
Roksana Rał-Niemeczek - doktor nauk humanistycznych, absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. W 2020 r. otrzymała stopień doktora literaturoznawstwa po obronie pracy doktorskiej pt. Sielanka polska od XVI do XVIII wieku w perspektywie przemian genologicznych, literackich i kulturowych (Uniwersytet Opolski)
1. Adiunkt w Katedrze Badań nad Europejskim Dziedzictwem Kulturowym Instytutu Nauk o Literaturze UO.
2. Kierownik Działu Współpracy Regionalnej Centrum Badań Epok Wczesnonowożytnych UO.
Prowadzone zajęcia:
1. Edycja naukowa 2
2. Literatura polska do k. XVIII w. 2
3. Poetyka
4. Przedmiot literaturoznawczy uzupełniający kanon 1
5. Przedmiot uzupełniający z zakresu kształcenia kulturowo-literackiego 1
6. Redakcja tekstów tłumaczonych
7. Warsztaty badawcze literaturoznawcze
8. Elementy archiwistyki i dokumentalistyki
9. Przedmiot uzupełniający z zakresu kształcenia kulturowo-literackiego 2
10. Przedmiot literaturoznawczy uzupełniający kanon 5
11. Praca z tekstem literaturoznawczym
12. Przedmiot literaturoznawczy do wyboru 2: Kobieca autobiografistyka i epistolografia. Od początku XVIII wieku do wybuchu II Wojny Światowej
13. Przedmiot literaturoznawczy do wyboru 2: Miłość, rozkosz, cielesność. Erotyzm w literaturze staropolskiej
14. Źródła kultury europejskiej
15. Literatura wobec innych sztuk
16. Interpretacje tekstów XIX wieku
17. Opiekun i promotor prac dyplomowych
Laureat III nagrody w X edycji konkursu im. Inki Brodzkiej-Wald (2022) oraz wyróżnienia Narodowego Instytutu Dziedzictwa w uznaniu za wspieranie działań na rzecz ochrony i promocji dziedzictwa kulturowego (2018). Wykaz publikacji dostępny na stronie: https://bartoszswoboda.pl/
Doktor nauk humanistycznych, literaturoznawca, adiunkt w Instytucie Nauk o Literaturze Uniwersytetu Opolskiego. Autor monografii Od doświadczenia estetycznego do doświadczenia języka. Ekfraza w polskiej literaturze modernistycznej (2022) oraz artykułów publikowanych w polskich i zagranicznych czasopismach naukowych (m.in. „Pamiętnik Literacki,” „Przestrzenie Teorii”, „Studi Slavistici”). Prowadzi zajęcia z zakresu historii oraz teorii literatury, a także komparatystyki.
Instytut Nauk o Literaturze
pl. Kopernika 11,
45-040 Opole
tel. +48 77 541 59 24,
e-mail: inol@uni.opole.pl
Uniwersytet Opolski
ul. Kopernika 11a
45-040 Opole
Rektorat
tel.: 77 541 59 03
Biuro Kanclerza
tel.: 77 541 60 70
NIP: 754-000-71-79
Regon: 000001382